
Шаховий дебют
Дебют — початкова стадія шахової партії (умовно 10 — 15 ходів), що характеризується мобілізацією сил сторін.У шахах дебюти з'явилися більше двох сотень років тому. А в XIX столітті вони вже стали високим мистецтвом. У той час шахи були дуже популярною грою, вони зайняли почесне місце серед інших змагань. Тоді проводилося велика кількість чемпіонатів, їм приділяли набагато більше уваги, ніж у наш час. А гросмейстери присвячували багато часу створенню стратегій, які дозволяли їм перемогти з мінімальною кількістю втрат. Уявіть, задовго до того, як з'явилися комп'ютери, можна було прорахувати гру на п'ять, або максимум на десять ходів!
Головні принципи:
- Якомога швидше розвинути фігури.
- Обов'язково контролювати центр.
- Забезпечити безпекою королю.
- Всіляко протидіяти противнику.
- Пов'язати свій план гри з мітельшпілі і ендшпілем.
- Відкриті (дебюти, що починаються обов'язково з першого ходу білих 1. е4 та відповіддю чорних на нього 1... е5)
- Напіввідкриті (дебюти, що починаються обов'язково з першого ходу білих 1. е4 та відповіддю чорних на нього 1... е5)
- Напівзакриті (дебюти, що починаються обов'язково з першого ходу білих 1. d4 та відповіддю чорних на нього будь-яким ходом крім 1... d5)
- Закриті (дебюти, що починаються обов'язково з першого ходу білих 1. d4 та відповіддю чорних на нього 1... d5)
- Флангові (дебюти, що починаються обов'язково з першого ходу білих будь-якого крім 1. е4 та 1. d4)
- Відкриті (дебюти, що починаються обов'язково з першого ходу білих 1. е4 та відповіддю чорних на нього 1... е5)
- Напіввідкриті (дебюти, що починаються обов'язково з першого ходу білих 1. е4 та відповіддю чорних на нього будь-яким ходом крім 1... е5)
- Закриті (дебюти, що починаються обов'язково з будь-якого першого ходу білих крім 1. е4)
- Правильні (всі дебюти, що починається з першого ходу білих: (1. e4; 1. d4; 1. Кf3; 1. c4; 1. g3; 1. f4; 1. b3))
- Неправильні (всі дебюти, що починаються з першого ходу білих: (1. Ка3; 1. а3; 1. а4; 1. b4; 1. Кс3 1. с3; 1. d3; 1. е3; 1. f3; 1. g4; 1. Кh3; 1. h3; 1. h4;))
Мітельшпіль
Мітельшпіль - наступна за дебютом стадія шахової партії, у якій зазвичай розгортаються її основні події. Зазвичай мітельшпіль починається після 12-15 перших ходів, коли суперники закінчують розвиток своїх фігур (мобілізацію сил) і готові розпочати активні дії. Розташування пішаків, розвиток фігур у дебюті зазвичай підпорядковують майбутньому плану гри у мітельшпілі.Негайна фігурна атака на короля суперника в мітельшпілі може стати успішною лише у виняткових випадках (наприклад коли в дебюті вдалось отримати істотну перевагу в розвитку, завдяки чому можна створити вирішальну перевагу в силах, або зруйновано пішакове прикриття короля суперника, що дозволяє фігурам, які атакують, проникнути до королівської «фортеці»). Фігурна атака може виявитися успішною й у тому випадку, якщо в дебюті вдається отримати велику перевагу в просторі, що дозволяє швидко перегрупувати сили на королівський фланг і створити там перевагу в силах.
У мітельшпілі сили сторін вступають у прямий контакт. Починаються розміни, взаємне знищення фігур і пішаків. При цьому обидві сторони намагаються зберегти матеріальну рівновагу. Але цінність фігур та пішаків у мітельшпілі відносна й залежить від ступеня їх участі у грі. Під час тактичних операцій часто вдаються до тимчасових жертв заради досягнення локальної мети, а потім відіграти пожертвуваний матеріал. Іноді вдаються до реальних жертв, які дають позиційні переваги, але до негайного встановлення матеріальної рівності не ведуть. Такі жертви називають позиційними. Ефективними тактичними прийомами, що дозволяють досягнути матеріальної переваги є подвійний напад та комбінований напад.
Ендшпіль
Ендшпіль - завершення гри, або заключна стадія партії.
Провести межу між мітельшпілем та ендшпілем можна не завжди. Зазвичай гра переходить у ендшпіль, коли розмінена більшість фігур та немає характерних для середини гри загроз королям. Відсутність на шахівниці ферзів не є обов'язковою ознакою ендшпілю . Завершення зі стратегічним планом — організувати атаку на короля та завершити її матом, майже завжди елементарні. Майже завжди у ендшпілі виникає інша стратегічна мета — провести пішака у ферзі, щоб отримати необхідну для виграшу матеріальну перевагу.
Види ендшпіля:
- Пішаковий - ендшпіль, де, крім короля, інших фігур на дошці немає.
- Коневий - ендшпіль, в якому, крім пішаків, грають ще й коні.
- Ендшпіль, де в однієї зі сторін є слон, якому протистоїть кінь супротивника.
- Ендшпіль, при якому слон або кінь змушений битися з ворожою турою.
- Туровий - ендшпіль, коли противники протистоять одне одному турами.
- Ендшпіль, де проти будь-якої фігури одного гравця грає ворожий ферзь.
Немає коментарів:
Дописати коментар